Szukaj części
Szukaj

Newsletter

Tagi

Brak tagów

Marciniak
Płacę przez PayU

Najczęstsze awarie układu chłodzenia w samochodach


Układ chłodzenia silnika spalinowego odgrywa bardzo ważną rolę – zapobiega wzrostowi temperatury silnika ponad maksymalną, wynoszącą 150°C i utrzymuje ją w zakresie optymalnym, tj. pomiędzy 90-100°C. Silnik bez układu chodzenia nie będzie pracował prawidłowo. Awaria chłodzenia może być groźna w skutkach. Nadmierny wzrost temperatury powoduje utratę właściwości smarnych oleju oraz rozszerzanie termiczne tłoka w cylindrze, co w konsekwencji skutkuje zatarciem silnika.

Jak działa układ chłodzenia?

Pompa wymusza ruch cieczy chłodzącej i odbiera ciepło wytworzone w wyniku spalania. Gdy płyn chłodzący nagrzeje się zbyt mocno, uruchamia się chłodnica i wentylator. Pracą chłodnicy steruje termostat, który uruchamia zawór regulujący przepływ cieczy do chłodnicy.

Awarie

Większość awarii układu chłodzenia wynika z uszkodzeń mechanicznych i zużycia poszczególnych elementów. Rzadziej są to usterki systemu elektronicznego. O niedomaganiu układu chłodzącego informują kontrolki ostrzegawcze, których nie należy lekceważyć.

Uszkodzenie węża lub chłodnicy może prowadzić do wycieków płynu chłodzącego. Wymiana węża nie jest skomplikowana, ani specjalnie droga – koszt to zazwyczaj kilkadziesiąt złotych. Chłodnica to już wydatek na poziomie kilkuset złotych. Rozwiązaniem może być wybór elementu używanego, pochodzącego z demontażu.

Do poważniejszych awarii układu chłodzenia należy uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Objawy to m.in. niedobór płynu w zbiorniczku wyrównawczym, pęcherzyki powietrza z olejem w zbiorniczku wyrównawczym, wzrost ciśnienia w układzie chłodzącym oraz charakterystyczna maź w oleju, świadcząca o przedostawaniu się płynu chłodzącego do oleju lub komory spalania. Tu koszt – w zależności od modelu pojazdu – może wynieść kilka tysięcy złotych.

Częstą awarią jest zablokowanie termostatu w pozycji zamkniętej, co uniemożliwia dopływ cieczy do chłodnicy. Awarię można rozpoznać po tym, że górny wąż wyprowadzający ciecz z chłodnicy jest zimny. Koszt wymiany termostatu mieści się zazwyczaj w granicach 200 złotych.

W sprzedaży posiadamy nowe i używane chłodnice samochodowe do pojazdów różnych modeli i marek oraz szeroki wybór elementów układu chłodzenia, dzięki którym naprawa samochodu będzie skuteczna i efektywna.


top